Роз'яснення важливих відмінностей між дистанційною формою навчання та навчанням з використанням технологій дистанційного навчання. Ці терміни часто плутають, але вони позначають різні організаційні підходи до освітнього процесу.
Дистанційна форма навчання
Дистанційна форма навчання — це окрема, самостійна форма здобуття освіти, визначена законодавством України (зокрема, Законом України "Про повну загальну середню освіту" та "Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти").
Ключові характеристики:
- Окрема форма організації освітнього процесу: Учні, які навчаються за дистанційною формою, зараховані саме на дистанційну форму. Це може бути спеціалізована дистанційна школа або клас у звичайній школі, який функціонує за дистанційним принципом.
- Віддалене спілкування та контроль: Весь освітній процес (навчання, контроль знань, консультування, атестація) відбувається віддалено, переважно за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
- Гнучкий графік: Часто передбачає більшу гнучкість у часі та місці навчання, індивідуалізацію освітньої траєкторії. Учні можуть вивчати матеріал у зручному для них темпі (в межах визначених строків).
- Специфічна нормативно-правова база: Регулюється окремими положеннями та порядками, які визначають особливості організації навчального процесу, оцінювання, видачі документів про освіту тощо.
- Зазвичай, основний спосіб здобуття освіти: Для учня, який обрав дистанційну форму, це є основним і єдиним способом здобуття повної загальної середньої освіти.
Навчання з використанням технологій дистанційного навчання
Навчання з використанням технологій дистанційного навчання (або елементів дистанційного навчання) — це спосіб або засіб реалізації освітнього процесу в межах інших форм навчання (очної, вечірньої, екстернатної, сімейної/домашньої), а не окрема форма навчання.
Ключові характеристики:
- Доповнення до основної форми: Технології дистанційного навчання використовуються для доповнення або підтримки освітнього процесу, який організований за іншою формою. Наприклад, учень може навчатися за очною формою, але під час карантину або з інших причин частина занять проводиться онлайн.
- Засоби, а не форма: Це використання інструментів (онлайн-платформ, відеоконференцій, електронних ресурсів, систем управління навчанням) для доставки контенту, взаємодії з учнями, організації самостійної роботи, контролю знань.
- Гнучкість у застосуванні: Може використовуватися для:
- Змішаного навчання (blended learning): поєднання очного навчання з елементами дистанційного.
- Диференціації та індивідуалізації: надання додаткових матеріалів, завдань для обдарованих дітей або тих, хто потребує додаткової підтримки.
- Навчання під час форс-мажорних обставин: як от карантини, надзвичайні ситуації, воєнні дії.
- Виконання домашніх завдань, проектів, консультацій: через онлайн-інструменти.
- Учень зарахований на іншу форму: Учень офіційно зарахований на очну, вечірню чи іншу форму навчання, і просто використовує дистанційні технології для забезпечення навчального процесу.
Основні відмінності узагальнено:
Критерій | Дистанційна форма навчання | Навчання з використанням технологій дистанційного навчання |
---|---|---|
Суть | Окрема, самостійна форма здобуття освіти | Спосіб/засіб реалізації освітнього процесу в межах інших форм |
Правовий статус | Визначена законодавством як окрема форма | Засіб реалізації, не є окремою формою |
Зарахування учня | Зарахований на дистанційну форму | Зарахований на очну, вечірню тощо форму |
Організація | Весь освітній процес відбувається віддалено | Елементи віддаленого навчання доповнюють очний/інший процес |
Мета застосування | Основний спосіб здобуття освіти | Доповнення, підтримка, реакція на обставини |
Гнучкість | Висока (у часі, місці, темпі) | Залежить від основної форми (може бути гнучким у використанні інструментів) |
Нормативне регулювання | Окремі положення про дистанційну форму | Загальні положення про організацію освітнього процесу з можливістю використання технологій |
Таким чином, головна відмінність полягає в тому, що дистанційна форма навчання — це форма, а використання технологій дистанційного навчання — це інструмент. Остання може бути інтегрована в будь-яку іншу форму навчання для покращення, підтримки або заміни традиційних методів у певних обставинах.
Для учнів Березівської ЗОШ І-ІІ ступенів запроваджується навчання з використанням технологій дистанційного навчання за умови довготривалої повітряної тривоги, яка не завершується до 7:45